Arløse Landsbylaug


  1. Navn
    Foreningens navn er Arløse Landsbylaug
    Dens hjemsted er Næstved Kommune.
    Landsbylaugets aktiviteter og møder har ikke bygningsmæssige faciliteter til rådighed, og må derfor foregå på fællesarealer og i private hjem.
    Foreningen blev stiftet den 8 juni 2004.
  2. Formål
    Foreningens formål er at skabe sammenhold og fællesskab i lokalområdet i og omkring Arløse.
    Gennem forskellige aktiviteter at medvirke til kontakt og samvær mellem beboerne i lokalområdet.
    Vedligeholde Mølleåhaven i overensstemmelse med”Partnerskabsaftale” mellem Næstved Kommune og Arløse Landsbylaug.
    Sikre at området bliver hørt udad til.Foreningen er talerør overfor offentlig myndighed af sager, 
    der vedrører fælles interesse, og samarbejder med Lokalråd 4262. 

  3. Medlem
    Alle der er bosiddende i Arløse området, som er fyldt 18 år, kan blive personligt medlem af foreningen.
    Bestyrelsen kan dispensere fra ovennævnte regel, hvis den føler det formålstjenligt at udeboende vil gavne foreningen.
  4. Kontingent
    Kontingent til foreningens drift fastsættes af bestyrelsen og godkendes på ordinær generalforsamling. (for tiden 50 kr.år).

  5. Generalforsamling
    Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle foreningens anliggender.
    Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år i 2 kvartal  indkaldelse sker med mindst 3 ugers varsel ved omdeling, opslag i byen.
    Forslag til generalforsamlingen skal være formanden i hænde senest 10 dage før generalforsamlingen. 
    Alle, der er medlem, kan stemme på generalforsamlingen, enten ved personligt fremmøde eller ved fuldmagt.
     
  6. Dagsorden
    Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal indeholde følgende punkter:
    1. Valg af dirigent.
    2. Formandens beretning om det forløbne år.
    3. Regnskab fremlægges til godkendelse.
    4. Orientering om fastsættelse og godkendelse af kontingent.
    5. Valg af bestyrelsesmedlemmer, suppleanter og revisor.
    6. Behandling af indkomne forslag.
    7. Eventuelt.
  7. Beslutninger
    Generalforsamlingens beslutninger træffes ved 2/3 flertal af afgivne stemmer.

    Ændring af vedtægter kan ske ved 2/3 flertal af afgivne stemmer, hvis 2/3 af medlemmerne er repræsenteret.
    Hvis dette ikke er tilfældet skal der indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling. Dirigenten bestemmer afstemningsmåden, dog kan, hvis blot et medlem kræver det, begæres skriftlig afstemning.
  8. Ekstraordinær generalforsamling 
    Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, hvis mindst 1/3 af medlemmerne skriftligt stiller krav om det, med emner der ønskes behandlet.

    Indkaldelse er på samme måde som ordinær generalforsamling.
  9. Foreningens ledelse 
    Foreningens ledelse varetages af bestyrelsen, som selv vælger formand.

    Bestyrelsen består af minimum 3 medlemmer, desuden vælges en suppleant og en revisor.
    Alle medlemmer er valgbare.
    Bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år af gangen
    Suppleant og revisor vælges for 1 år.
    Bestyrelsen konstituerer sig på førstkommende møde med formand, næstformand, kasserer og sekretær og udpeger bestyrelsesmedlemmer til eventuelle udvalg.
    Der føres protokol over de på bestyrelses mødet vedtagne beslutninger.
  10. Regnskab 
    Foreningen regnskab er kalenderåret.

    Regnskabet forelægges til generalforsamlingen med revisors påtegning.
  11. Opløsning af forening 
    Foreningen kan kun opløses ved stemmeflertal af de fremmødte stemmer på en ekstraordinær generalforsamling med dette punkt på dagsordenen.

  12. Vedtagelse
    Foreningens vedtægter er vedtaget på generalforsamling den 10 juni 2012 og træder i kraft samme dato